Tuesday, January 13, 2009

Hai anak-anak....

Petang semalam, balik dari kerja panggil Afiq & Esya dr rumah sebelah kerana suami jiran tolong ambilkan dari Tadika. Masuk je rumah terus nak tgk channel cartoon sbb tgk dari rumah sebelah. Oklah saya layan jer sebab nak cepat belum solat asar lagi. Saya terus ambil wudhu' dan solat asar. lepas solat mereka minta air milo pulak. Buatkanlah dulu. Saya suka selesaikan masalah diorang dulu sblm ambil sikembar. Dah selesai barulah saya kata nak ambil adik kat atas. Afiq nak ikut, oklah kakak tggl ya ummi nak ambil adik sekejap. Senyap tanpa jwpn sbb ralit tgk kartunlah tu. Sampai rumah kak nor (1 tkt kat atas je), bukak je pintu Amjad terus meluru sambil tersengih.. Dukung dia turun dululah. Biasanya dukung 22, aduh tak larat bertahan jer sblm sampai pintu rumah. Bawalah turun Amjad dulu, lagipun kakak ada kat rumah blhlah tolong tgkkan dulu.

Sampai bawah letak Amjad sebelah kakaknya, saya terus rapatkan pintu dan naik ke atas semula. hajat hati nak borak jg dgn kak Nor maklumlah sejak dia jaga anak (sbb baby sitter yg lama bersalin) hantar dan ambil gitu2 je, tak pernah berborak. Tp terfikir dah dekat kul 7, takpalah lain kalilah. Dukung Amzar dgn bantal2nyadan afiq turun sekali. Sampai kat bawah tangga nampak Amjad sorang2 dgn kaki ayamnya nak turun tangga keluar dr bangunan. Ya Allah, bertuah punya kakak biar adiknya keluar sorang2. Amjad mmg lincah pantang pintu terbuka. Saya terus kepit Amjad bawa msk rumah sambil meronta2 taknak masuk.

Dalam rumah, kakaknya langsung tak sedar apa berlaku. Saya terus letak adik2nya dan jerit pd esya (emosi tul waktu tu) nape biar Amjad keluar, ummi suruh jaga adik sekejappun tak boleh. kalau ummi lama tadi kat atas, adik dah sampai kat jalan agaknya, kalau org jahat ambil adik macamana!! saya bebel, terus saya piat skit peha dia. Saya ambil remote terus tutup tv. Terus dia meraung sambil masuk bilik. Lain kali jgn minta apa2 dah dgn ummi, ummi minta tolong jg adik sekejappun tak boleh. Taknakkkk... kakak nak minta jugaa.. dia jerit.. saya terus masuk bilik air untuk mandi smbil dengar dia teriak ummiii kakak nak minta jugaa..

Saya saja lama2 kat dlm bilik air. Saya peka kalau baby nangis jer, kalau suara kakak & abangnya tak kisah sangat. lama2 senyap, waktu nak keluar dengar suara dia slow jerr, ummiii Amzar nak buah, 2/3 kali saya senyap je. Keluar je bilik air Esya terus hulur tangan, ummi.. kakak minta maaf...sya sambutlah tangan dia sambil kata lain kali jgn buat lagi ye, sayu jg hati tp stil buat2 keras hati. Tgk Amjad dan Amzar pegang epal sebiji sorang, saya ambil buah2 tu utk basuhkan dulu. lalu kakak kata kakak dah basuhkan untuk Amzar. Bagus kata dalam hati jer. Tp saya ambil jg utk potong kecil2.

Sambil potong buah dia dtg dekat saya kata kenapa kakak tak jaga adik tadi, Amjad keluar sorang2 nanti sampai kat jalanraya macamana? kalau org jahat ambil adik macamana? suara saya masih kerass. Dgn mata masih merah tersedu lagi, ummi cakaplah baik dengan kakak. Kakak taknak buat lagi, kakak nak jaga adik...dia kata. Terus hati ni jadi cair dan bertakung jugalah air mata ni.. hai anak2...........

2 comments:

  1. nak menangis pun ada le kak, saya ni sensitif sikit. mmglah kdg2 kita geram kan kak, tp dlm pada masa sama x sampai hati. cuma nak didik anak punya pasal... kena juga le. tahniah buat akak menjadi umi yg baik

    ReplyDelete
  2. Thanks my dear :) moga Allah pelihara kita semua :)

    ReplyDelete